روش ساخت محصولات پلاستیکی

قالب گیری تزریقی

قالب گیری دمشی

قالب گیری فشاری

قالب گیری اکستروژنی

نحوه قالب گیری تزریقی :

روش تزریقی

در این روش ، توسط دستگاه تزریق پلاستیک ، مواد پلاستیک ابتدا در دستگاه ذوب شده و سپس با مارپیچ متحرک به داخل قالب تزریق شده.

مذاب تزریق شده پس از سرد شدن توسط پین ها ی قالب به بیرون هدایت میشود.این روش معمولا برای تولید محصولاتی مانند: لوازم خانگی ، سبد میوه، سپر خودرو ، قطعات خودرو ، و…

در قالبگیری تزریقی باید توجه داشت که از پلاستیک هایی با MFI پایین استفاده نکنیم چون به علت روندگی پایین ممکن است مذاب در قالب پر نشود و به دستگاه فشار وارد شود.

قالب گیری دمشی:

روش دمشی

 

این روش برای تولید ظروفی که ضخامت دیواره در آنها یکنواخت است استفاده می شود. مانند : بطری ، گالون و …

 

فرآیند به اینگونه است که ابتدا پلاستیک توسط دستگاه اکسترود ذوب شده و مذاب تولید شده به شکل روده در می آید. سپس دو نیمه ی قالب روده را احاطه کرده و بسته میشوند .

پس از اینکه قالب بسته شد از بخش انتهایی قالب هوای تحت فشار دمیده میشود و سبب میشود که پلاستیک به بدنه ی قالب چسبیده و شکل قالب را به خود بگیرد.

 در این روش از پلاستیک هایی مانند : پلی اتیلن کم چگالی ، پلی اتیلن با چگالی بالا ، پلی اتیلن ترفتالات ، پلی پروپیلن و پلی وینیل کلرید استفاده میشود.

قالب گیری فشاری

روش فشاری

 

این روش معمولا برای ترموست ها ( مانند لاستیک ها) استفاده میشود اما برای ساخت محصولات پلاستیکی هم به کار گرفته می شود.

در قالب گیری فشاری ابتدا مواد پلاستیک معمولا به صورت ورق در فک پایینی قالب قرار گرفته وپس از بسته شدن فک بالایی بر اثر فشار و گرما پلاستیک شکل قالب را به خود می گیرد.

 

قالب گیری فشاری برای تولید ظروف یکبار مصرف ، کامپوزیت ها و فایبر گلاس ها به کار گرفته می شود.

 

و همچنین برای ایجاد قطعات با استحکام ، از قالب گیری فشاری برای تولید قطعات در طیف گسترده ای از محصولات ، از جمله قطعات خودرو ، لوازم خانگی ، اتصال دهنده های پوشاک و زره بدن به کار گرفته می شود.

قالب گیری اکستروژنی

روش اکستروژنی

این روش  برای تولید محصولاتی که طول متناوب و پیوسته دارند به کار برده می شود محصولاتی همچون : لوله ، گرانول و…

 

مذاب پلاستیک توسط مارپیچ به جلو هدایت می شود و در هنگام خروج شکل قالب را می گیرد . در این روش پلاستیک پس از شکل گیری به صورت پیوسته از دستگاه خارج می گردد.